Metaverse - czy zastąpi prawdziwe życie?

Wirtualna rzeczywistość od kilkudziesięciu lat rozpala wyobraźnię zarówno pisarzy science fiction, filmowców, jak i odbiorców ich dzieł. Do niedawna ta koncepcja znajdowała się jedynie sferą fantazji. Lecz od niedawna, za sprawą przedsiębiorców i programistów, zaczyna powoli ją opuszczać na rzecz namacalnego świata. Wszystko za sprawą technologii metaverse.

Po jednej stronie medalu mamy grupę osób traktujących metaverse jako chwilową, nic niewnoszącą do status quo ciekawostkę. Po drugiej zaś słychać głosy o kolejnej rewolucji, na miarę wynalezienia Internetu i łańcucha bloków. Niezależnie od wewnętrznych przekonań trzeba przyznać, że potencjał rozszerzonej rzeczywistości (przenikający do takich dziedzin, jak biznes, rozrywka, czy medycyna) jest niezaprzeczalny. Dziś postaramy się odpowiedzieć na często powtarzające się pytanie – czy metaverse zastąpi prawdziwe życie?

Czym jest metaverse?

Termin metaverse został po raz pierwszy zastosowany przez amerykańskiego pisarza science fiction Neala Stephensona w jego powieści Snow Crash (polski tytuł “Zamieć”) wydanej w 1992 roku. Opisał on “metawersum” jako wygenerowaną przez potężny komputer wirtualną rzeczywistość – metaforę świata rzeczywistego -, w której ludzie za pośrednictwem awatarów wchodzą ze sobą w interakcję. Stephenson użył tego terminu do opisania potencjalnej następnej iteracji Internetu. Pomysł został zapożyczony m.in. przez Ernesta Cline’a, autora książki Ready Player One, później zekranizowanej przez Stevena Spielberga. 

Koncept jest obecnie opracowywany przez firmy takie jak Facebook i Apple, które zaciekle konkurują ze sobą, aby jako pierwsze wydać opłacalny produkt. Przewiduje się, że do 2025 r. Metaverse stanie się przemysłem wartym miliardy dolarów, platformą dla innowacji, kreatywności i ekspresji artystycznej oraz technologicznej.

W jaki sposób metaverse może zmienić świat?

Zdrowie psychiczne

Metaverse jest w stanie rozwiązać problemy dotyczące zdrowia psychicznego, związane PTSD (zespołem stresu pourazowego) i zaburzeniami lękowymi. Może zapewnić osobom cierpiącym na takie zaburzenia odpowiednie środowisko, w którym mogą kontrolować swoje otoczenie. Do tego dochodzi możliwość zaoferowania ludziom doświadczeń, których nie byliby w stanie poczuć w prawdziwym życiu, takich jak uczucie latania.

Ponadto Metaverse jest w stanie zapewnić warunki do terapii w rzeczywistości wirtualnej, która pomaga pacjentom z zespołem stresu pourazowego. Ten rodzaj leczenia pozwala pacjentom kontrolować własne doświadczenia i pozbyć się wszelkich wyzwalaczy lub wspomnień, które mogą powodować ich niepokój. Dodatkowo nie wymaga stosowania farmakologii. 

Poprawa edukacji

Gry z serii Assassins’s Creed dały nam namiastkę wirtualnej turystyki. Czyż zwiedzanie renesansowych Włoch, kolonialnych Stanów Zjednoczonych, lub starożytnego Egiptu za pośrednictwem awatara nie wydaje się ciekawszą perspektywą, niż jedynie czytanie o tych miejscach? 

Idąc dalej: Co, jeśli przykładowo student Akademii Sztuk Pięknych miał możliwość wirtualnego spaceru po Luwrze za pomocą metaversu? Technologia ta zmieni nie tylko sposób, w jaki się uczymy, ale także sposób, w jaki nauczamy. Nauczyciele mogą używać jej do tworzenia immersyjnych zajęć dla uczniów z dowolnego obszaru tematycznego, co może prowadzić do większego zaangażowania uczniów w naukę.

Transformacja pracy

Tworzenie metaverse będzie wymagało całkowitej zmiany sposobu, w jaki obecnie pracujemy. Już w ostatnich latach widzimy tego pierwsze oznaki, ponieważ coraz więcej firm przyjęło plany otwartego biura, a pracownicy są zachęcani do pracy z dowolnego miejsca. Metaverse tylko przyspieszy ten trend, ponieważ ludziom łatwiej będzie pracować zdalnie i razem współpracować przy projektach.

Wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w miejscu pracy przyczyni się do m.in. zwiększenia wydajności wśród pracowników poprzez wyświetlanie kluczowych informacji tuż przed nimi w trakcie spotkań, nie wspominając o zupełnie innym wymiarze (dosłownie!) odpraw zdalnych.

Metaverse a crypto – jak na siebie oddziałowują?

Metaverse został zaprojektowany tak, aby płynnie łączyć świat fizyczny i wirtualny, umożliwiając zdobywanie lub tworzenie przedmiotów w jednym świecie i dzielenie się nimi w drugim. Zatem, wirtualna obecność będzie wymagała źródła finansowania — i tu wkracza temat kryptowalut oraz NFT (niewymienialnych tokenów).

Niektóre platformy wirtualnej rzeczywistości umożliwiają uczestnictwo bez żadnych kosztów. Niemniej, aby handlować wirtualnymi aktywami niezbędne będą tokeny oparte na sieci blokchain Bitcoina lub Ethereum: MANA, GALA, SAND lub APE

NFT zawierają inteligentne funkcje kontraktowe, które automatyzują i egzekwują umowę, ułatwiając kupowanie, sprzedawanie lub udzielanie dostępu zgodnie z potrzebami. Przez to NFT służy nie tylko do zapraszania innych do swojej własnej przestrzeni, ale także do uzyskiwania dostępu do wydarzeń tylko dla zaproszonych, takich jak festiwale organizowane w metaverse.

Zatem, czy metaverse zastąpi prawdziwe życie? Niekoniecznie. Uczciwiej jest traktować tę technologię jako rozwinięcie realnego świata za sprawą wirtualnych interfejsów. Niemniej, przyszłość z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości jawi się interesująco i pozostaje nam wszystkim bacznie na nią czekać!

Najnowsze wpisy
Najnowsze wpisy
kanga-blog-post-img-Porównanie różnych metod wymiany kryptowalut – co wybrać?
kanga-blog-post-img-Regulacje prawne dotyczące kryptowalut na świecie: Jak różne podejścia wpływają na rynek?
kanga-blog-post-img-Czy można wymienić kryptowaluty w bankomacie?